21 Augusti

Tror verkligen inte att R har någon som helst aning om vad det innebär att vänta barn. Han är jätteduktig på ta hand om barn. Leka med de, lära de nya saker. Ja, barn älskar honom verkligen. Medan jag är som fisken ur vatten med de flesta barn. Det känns så i alla fall. Kanske är det för att R är så snabb på att få kontakt med barn, få de att skratta och sitta i knät. Det är likadant med hans syster - det blir lek och bus på en gång. Och jag sitter och ler lite tafatt kring barn. De flesta småbarn stirrar på mig typ JÄTTELÄNGE och jag drar på smilbanden - försöker göra lite konstiga grimaser så att de skrattar. Det funkar sällan.

¨

Lite äldre barn däremot - runt 5-10 år gamla - är jag jätteduktig med! Jag tror att jag är lite för reserverad kanske. Tycker det är lättare att prata med äldre, följa en planering på vad för roliga saker man ska göra.

¨

¨

ÄH! Det var inte det jag skulle prata om alls! Börjar med den första meningen i det här inlägget igen: R har nog inte någon som helst aning om vad det innebär att vänta barn. Igår kikade jag på hennamålningar att göra och såg en jättefin gravidmage med henna. (För er som inte vet kommer henna från en växt, och lägger man kladdet på huden färgar det av sig till en röd/orange färg som håller i två, tre veckor.)

Hennatatuering eller mehndi på brudens hand på indiskt bröllop.

¨

¨


Hennatatueringar på gravidmagar.

¨

När jag såg dessa ropade jag till R: "Kom och kika!" Hans exakta reaktion var: "VAD ÄR DET DÄR?!?" med en halvt äcklad, halvt rädd min.

Jag: "ehm, det är en gravid kvinna med hennatatuering."

Han: "Men sååå STOR?!"

Jag: "Du vet att de blir mycket större än såhär också?"

¨

Sedan googlade jag gravidmagar och visade honom. Han var helt förskräckt, men det blev jag också av hans min. Det är klart att han måste veta vad en gravid kvinna går igenom, hur stor hon blir och vad han INTE ska säga just då.

¨

Tänk vad hemskt om han ba: "är det inte dags att föda snart med tanke på hur STOOOR magen blivit?" Och jag står där liksom -.- , gravid i vecka 28. Han måste ju fatta att ALLT kommer växa och bli större. Jag kommer ju inte vara den där smala snärtan särskilt länge efter att ha blivit gravid.

¨

Så många sidors googlade senare inser jag att; HÄRÄGUHUUD! Han vet ju inte ens hur jag kommer se ut EFTER graviditeten!!! Han vet ingenting om bristningar och muskellossningar (eller vad det än nu heter). Det vet jag inte själv sådär jättebra. Kanske för att man själv ska gå igenom det, man vill ju inte läsa på för mycket. Men han har verkligen NOLL KOLL! Så jag avslutade vår lilla googling med post-partum gravidmagar + bilder på bristningar och sådant.

¨

Han hade ett par frågor angående detta och jag svarade så gott jag kunde. Tror att jag hann lugna ner mig lite. Vi har ju tid att förbereda. Vi har tid att söka ytterligare information kring alla hemskheter som tillhör graviditet. Men jag bara känner att han måste ha lite mer koll på allt det här. Det går inte att jag ligger i baddrumsgolvet och spyr och han kommer in och klagar på stanken. Alltså då avlider jag.

¨

Jag minns för två år sedan när han ville ha barn och jag absolut inte ville. Då använde jag argumentet (lite halvt osäker) att jag inte kunde bli gravid för att jag vi precis gift oss och eh.. jag ville ha sex. Och han blev vit i ansiktet och ba: KAN MAN INTE HA SEX?! Utan sex!? I nio månader?!?! Jag byggde vidare på detta och sa att "Nä, det går inte, annars skadar man barnet."

¨

Vet fortfarande inte om han faktiskt gick på det (idiot, i sådana fall), men jag slapp en graviditet.

¨

Japp, han har noll koll, vilket gör mig helt sjukt orolig. Jag hoppas att han blir mer insatt i detta snart.


Kommentarer
Anonym säger:

Om du inte hade vatt så nedvärderad om allt hela tiden kanske han vill lära sig? Och varför måste han veta ALLT innan man är gravid? Vi visste inte mycket innan utan vi lärde oss under dessa nio månader. Du verkar ju inte så påläst heller, och han blir ju ingen bättre pappa för att han kan allt. Han har nog överseende med att du får bristningar och spyr?!

2012-08-23 | 14:15:33
Snutten säger:

1. Han måste inte veta allt - skrev jag det?



2. Jag skulle faktiskt säga att jag är ganska påläst om ämnet - studerar till läkare, så jag kan det mesta på cellulär, hormonell och mental nivå.



3. Han är en underbar person, och jag vet redan att han blir en underbar pappa (också skrivet i inlägget - har du ens läst?). Jag vill bara att han inte blir chockad när jag en dag står där - stor som en flodhäst.



4. Jag förstår att inlägget kan låta spydigt och nedvärderande mot honom. Det är helt klart inte meningen. Vi har en väldigt dynamiskt relation och vi brukar oftast skoja på det här sättet. Vilket du inte heller kan förstå.



Måste jag skriva att vi även respekterar och älskar varandra???? Verkar det inte vara något självklart när man sedan ska planera om barn och framtid?

2012-08-23 | 15:04:33
Bloggadress: http://snuttens.blogg.se/
Anonym säger:

Haha det är väl klart han fattar att du växer och blir större? Om inte, är man redo för barn då? Om det är "erat" sätt att skämta kan det ju också framgå i ditt inlägg, för ja, hur fan ska JAG veta det?! Men kul sätt och skämta med varandra genom att trycka ner varandras psyke.. Lycka till med bebisverkstaden! ;)

2012-08-23 | 15:40:19
Snutten säger:

Du är så löjlig.

Tack för din kommentar - hej då!

2012-08-23 | 15:44:19
Bloggadress: http://snuttens.blogg.se/
Annie säger:

Haha verkligen så himla klockrent! Och ja, jag är sådär creepy att jag började läsa din blogg från början när jag hittade den eftersom du är rolig och får mig att skratta :-D

Svar: Aaw, tack sötnos! :)
Snutten

2012-10-30 | 13:58:22
Bloggadress: http://Annie-jaggillarkakor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback