Del 1 - att föda i Indien

De första dagarna var verkligen en anpassning. Jag fick sitta på förlossningens "akutmottagning" i början. Här träffade jag alla patienter som kom in. Vissa skickades tillbaka hem, andra fick sitta/ligga på de lediga britsarna för att ta värkarna. Det var ett enda stort rum. Gardinerna drogs för när någon patient kom in, ett försök att bibehålla någon sorts integritet. Men någon patientsekretess fanns knappt. Patienter och deras historik diskuterades hit och dit. Både mellan personalen men även patienterna diskuterade sina problem med varandra. Ibland kunde det vara så att någon frågade hur det var med "tjejen som kom in strax efter henne". Jag brukade svara lite vagt oftast, men hade samma fråga ställts till någon annan av personalen hade de svarat riktigt och sant för att inte nämna detaljrikt. 
 Det var i dessa lokaler jag först skapade ett band med de blivande mammorna. De var alla så tacksamma. De verkade inte så vana vi vänliga ord. Jag frågade om de låg bekvämt, om de behövde en extra kudde, om jag kunde göra något annat innan jag gick iväg. Både barnmorskor och patienter tittade konstigt på mig. Men just här skapades den där relationen som följde med ända in i förlossningsrummen, och sedan även till postpartum-avdelningen. 
 
Ska berätta mer i nästa del. Vill varna för både spädbarnsdöd och postpartumblödning. Vill helst inte att någon gravid läser precis innan hon ska föda eller nåt, hehe. Basånivet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback