v31+4

Sitter och läser igenom era kommentarer. Det är så intressant att se hur olika det kan vara för alla. Och att det mesta är normalt trots att det skiljer så. Jag kan verkligen förstå varför det läggs vikt på vikten (ordvits!) under graviditeten. Pratade med en tjej som var gravid... nu minns jag inte vem... som vägrade ställa sig på vågen när hon var hos BM. Det tycker jag är lite överdrivet. Går man upp för mycket tycker jag att det är värt att kolla så att man inte har grav-diabetes. Går man inte upp alls ÄR det inte ett bra tecken. Och om man någonsin vill vara "på den säkra sidan" så är det väl när man är gravid? Jag tycker i alla fall att ni har sunda värderingar och jag håller med er allihopa! Klart att det egentligen inte spelar någon roll. De mesta kilona rinner ju av en efteråt. 
 
Jag måste ändå säga att det känns "skönt" om jag inte måste gå ner alltför mycket. Eller, man kan ju inte säga det än. Jag kanske går upp tre kilo per vecka fram till förlossningen nu. Rs bror gifter ju sig i början av september. Jag vet att jag inte kommer se ut som innan graviditeten. Men jag vill ändå se ut som mig själv på de förevigade bilderna. Och när vi träffar hela tjocka släkten i Kanada. OM jag åker dit alltså. Kläderna jag har måste dessutom PASSA eftersom jag inte kommer köpa någon ny klänning. Det var lite det jag satt och tänkte på för några dagar sedan. Men mer än så har jag ju verkligen inte hunnit fundera på. Och jag tror att det hjälper att inte ha en våg hemma! :)
 
Jag hade ett samtal med mamma som tyckte att +7 kg lät alldeles, alldeles för lite. "Sluta oroa dig för hur du ska gå NER alltihop! ÄT ORDENTLIGT!" fick jag höra. Men grejen är att jag absolut inte oroar mig! Och jag äter som en häst. Eller som en hungrande gravid kvinna. Hon kanske tycker det är för lite för att hon själv gick upp massor...? Jag tycker faktiskt att det var lite jobbigt att höra att det "inte var normalt" från henne. Jag försäkrade henne om att det VISST var det. Och att bebisen väger precis så mycket som han borde, och att jag har jättebra fostervattenmängd. 


Jag måste erkänna att jag egentligen har undvikit att gå in på bloggen då jag ännu inte har hunnit ta någon magbild. Känner en sådan ångest, för jag skjuter alltid upp på det. Fotar ju oftast från mobilen och batteriet har varit slut sedan igår kväll. Det var tänkt att nästa inlägg skulle bli en magbild. Men nu blir det inte så. Nästa då kanske! Magen har växt ordentligt. Även om jag inte skulle märka det själv har ju folk ganska lätt för att anmärka det. :) Men hittills har jag inte fått några obehagliga klappar på magen. Förutom från svärmor som alltid klappar magen när vi ses. Men det är inte obehagligt, ganska tvärtom. 
 
De senaste dagarna har jag mått ganska dåligt. Jag har sovit så jäkla illa, och har haft helt sjukt ont i revbenen igen. Sedan hamnar vissa kroppsdelar ur led titt som tätt. Det har alltid varit så för mig. Tumme som "fastnar", leder som krånglar. Det har börjat bli så mer och mer. Höfterna känns lösa. 
 
Kramper i benen har jag också upplevt redan innan graviditeten. Så nu när det "kommit tillbaka" vet jag precis hur jag ska göra för att få de att släppa. Det är bara liiiite obehagligt, men inga problem alls. 
 
Efter att "smakat på" bebisnamnet i lite mer i en vecka ska vi snart offentliggöra det för familjen. Det är spännande! Knappt så att jag kan hålla tyst om det. R tvingade mig att vänta till att det gått ett par dagar. Han tyckte väl att det var bra om jag i sista sekund ändrade mig. Men vi har kallat bebisen för hans namn ett tag nu. Och jag älskar det. Och det har blivit hans namn nu liksom. 
 
Oj, vad det blir ett långt inlägg. En sista sak som vi bestämt oss för nu är att vi ska föda i Sverige. Men jag skriver prov 16 juni. Jag är då i vecka 36+3 dagar. Vilket jag känner är alldeles för sent för att ta ett flyg, även fast läkaren säger att det är okej. Men vi får helt enkelt se. Mår jag för dåligt så åker jag självklart INTE till Sverige. Då får det bli en födsel i Belgien och det blir säkert jättebra det med. Oj.. det är verkligen inte långt kvar alltså. Den här ungen ska snart ut...

Kommentarer
Sara säger:

Nog är det olika! Jag var så fast i viktdiskussionerna och mådde inte bra av det. Min arbetskompis och jag var beräknade samtidigt. Hon gick sina 40 veckor och gick upp 25+ och jag gick i hela 43(!!!!!) veckor och gick upp 8kg. Ut kom en dotter på 3430g.
Stressen satt hela tiden i att något borde vara fel, alla sa ju det.
Och vissa menade elakt att jag ljög. Nåväl. Lycka till med dina mål, försöka går alltid<3

Svar: Läste först att du gått upp 43 kg på 8 veckor och tänkte "vilken kämpe". Haha. *snurrig*.Så elakt av folk att påstå att du ljög. Helt obegripligt. Kram!
Snutten

2014-05-11 | 00:42:31
Ida/ leg.Dietist säger:

Alla går upp olika mycket beroende på hur kroppen fungerar, man brukar säga (i Sverige) att mellan 9-15 kg är "normalt" och att det är den optimala viktuppgången. Sen kan det ju vara så att du har en låg startvikt och behöver gå upp mer än så, eller tvärtom. Så länge bebisen växer som den ska och att mamman och bebisen mår bra, så är allt som det ska. Sista veckorna behöver bebisen extra protein och fett så det kan vara bra att tänka på det när man väljer vad man ska äta i slutet.
Jag är själv i v 32.

Svar: Tack for bra råd! Kram!
Snutten

2014-05-11 | 20:38:22
Ida igen :) säger:

Jag har själv gått upp 14 kg men bebis är liten (-13%) och det syns knappt att jag gått upp i vikt, kanske behöver min kropp lite extra vikt just nu. Det bästa är att inte oroa sig eller tänka så mycket på vad vågen säger utan lyssna till barnet i magen :) lycka till resten av grav.

2014-05-11 | 20:40:57
Anonym säger:

Hej Snutten! Först och främst grattis till graviditeten! Har följt dig ett tag då jag själv haft 3 mf inom 7 månader. Plussade igen idag med cb dig ca äl+15. Har fått utrogestan vaggisar att ta av min gyn (bor i österrike). Minns att du också tog dem. Jag ska ta 3x/dag. Låter lite mkt men better to be safe than sorry!Vad var din dos och låg du ned efter instoppning?
Kram

Svar: Beklagar dina missfall! :( Jag tog 1x/dag. Senare sa gyn att jag skulle dela en tablett i två och stoppa in en på morgonen och en på kvällen. Men jag sket i det för innehållet hamnade ju mer på andra ställen än där de borde ha gjort. Jag låg nog inte ner... Hoppas verkligen att det blir en lyckad graviditet för dig nu! KRAM!
Snutten

2014-05-12 | 12:23:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback