v31+2 - Vikten

Jag visste att det var någonting jag glömde i förra inlägget. Det var alldeles för mycket att komma ihåg. Gyn bad mig ställa mig på vågen och jag fasade för vad det skulle visa. I och med all fokus på min kost visste jag att jag måste hålla koll på vikten. Och det känns ju som att jag gått upp MASSOR. Men jag har ingen våg här hemma heller så det âr svårt att veta hur mycket jag gått upp exakt. I alla möten med dietister/läkare har jag sagt att jag gått upp 8-10 kg, för att det kändes lagom. Därför blev jag väldigt förvånad när läkaren meddelade mig att jag gått upp 7 kg från start.  
 
Puh, skönt att det inte är jättejättemycket! Men det kanske är nu som jag kommer börja lägga på mig ordentligt. Får väl se hur mycket jag kan gå upp i de sista veckorna... 

När jag tänker efter så är det ju +2,5 kg från förra besöket. Då var jag i v28+0, så på tre veckor har jag ju gått upp nästan tre kilo. Vilket är supermycket. 
 
Ska försöka låta bli att tänka för mycket på det. Det kan ju inte vara sunt. Och sedan kan  man inte heller göra så mycket åt det. Hur mycket har ni gått upp? Eller gick upp i era graviditeter? 

Kommentarer
Lin säger:

Jag gick upp 18 kg med Lukas! Onödigt mycket... Men 7kg plus i v 32 är väl bra?! Sade inte barnmorskan något om det? Du går ner det sen ju! :)

Svar: Inga kommentarer från gyn tyvärr...
Snutten

2014-05-08 | 22:09:43
Sara säger:

Gick upp 18 kg med första , 21 med andra. Barnmorskan sa inte ett knyst om det.
7 kg låter väldigt bra för den veckan väl?!
Tänk inte för mkt på vikten, några kg hit och dit spelar faktiskt ingen roll i slutändan! ;-)

Svar: Du har helt rätt!
Snutten

2014-05-08 | 22:53:30
Malin säger:

Hej snutten, härligt att höra att allt går bra med lille bebis :) jag tycker det är sån jäkla fokus på vikten, aldrig förut har jag svarat på så mycket frågor om min vikt som jag gjort nu under graviditeten. Det blir tydligen allas intresse, min vikt. Jag har bf imorgon (späääännandeeee) och har gått upp 7 kg, så jag oroar mig åt andra hållet istället.. En graviditet väger typ 6,5 kg med bebis, vatten, moderkaka, extra blod så när allt det är borta har jag inte mycket kvar att amma bort. Vill verkligen inte gå ner under min startvikt.. Jag tycker 7 kg i din vecka låter alldeles perfa :) och som min barnmorska säger, sålänge du mår bra och bebis mår bra så är det bra.
Supersöt bild förresten!! Men vi vill se magbilder! Kan du inte göra några jämförelsebilder?
Kram kram, lycka till med allt!

Svar: Såå SPÄNNANDE! JAG DÖR! Du måste meddela när bebis kommit! :DJag ska absolut lägga upp jämförelsebilder snart! Kram! Och ha en fin förlossning! <3
Snutten

2014-05-09 | 00:01:03
Anonym säger:

Jag gick upp 17kg, men det gick fort på slutet. Det var även i slutet alla mina tigeränder kom:)
Nu nästan 3månader sedan har jag 3kg kvar. Har bara gått några få promenader.. Och ammat. (Gjorde ju ks så fick inte lyfta eller anstränga mig)

Svar: Tigerränder har jag sedan vecka 28 ^^ Så det har jag redan bockat av. Vad snabbt du gått ner allt! :O
Snutten

2014-05-09 | 04:46:45
Jennie säger:

Ligger på 15 kg nu i vecka 38. Vikten har ökat med 2kg/vecka nu de senaste tre veckorna och jag har börjat svullna. Min BM säger inget om det heller och jag kan ju bara hoppas jag inte går upp så mycket mer men tyvärr tror jag nog att det blir så då jag märker att jag svullnar mer och mer.

2014-05-09 | 05:05:07
Bloggadress: http://lillapyret.se
Zandra säger:

Jag gick upp hela 30 kg!! Haha helt sjukt när jag säger det nu, jag vägde 10 kg mindre än min sambo & han är inte så liten :-)

Svar: Wow! Vad häftigt ändå!
Snutten

2014-05-09 | 12:42:06
Sussi säger:

Vad som är sunt eller inte gällande vikten sätts lite ur spel när man är gravid =)Kroppen gör lite som den vill. Jag gick upp 17 kg och säkert ännu mer i vätska eftersom jag lades in för igångsättning på en lördag och han kom inte ut förrän måndagen :P

Kunde tyvärr inte röra på mig särskilt mycket pga foglossningen, vilket säkert är en av anledningarna till att vikten kanske gick upp lite mer än vad min bm önskade.. Men så kan det bli! Efter 5-6 mån var kilona borta.

Svar: Så fint att höra från dig! Och du ser verkligen alldeles underbart fin ut! Men det har nog kanske mer att göra med bröllopslystern än de tappade kilona! Kram!
Snutten

2014-05-09 | 19:25:43
Bloggadress: http://www.tussilulls.blogg.se
Moa säger:

Jag gick upp 23 kg. Från v 30 gick jag upp 1kg/vecka. Jag åt nyttigt och motionerade hela graviditeten. Min son kom ut i v 39+2 och var normalstor (50cm 3480g). Lever man hyfsat sunt tror jag inte man behöver oroa sig så mycket för vikten. Jag ammade och gick ner alla kilon på ca 6 mån. De 23kg jag gick upp behövdes alltså för att jag skulle klara amningen. Kroppen är smart :)

Svar: Så otrolig kroppen är! Kram!
Snutten

2014-05-09 | 21:05:59
Moa säger:

Ska tillägga att jag oroade mig jättemycket i slutet eftersom jag ökade så himla mycket i vikt. Hade tänkt mig gå upp typ 15kg eller något sådant. Min barnmorska lugnade mig och sa att det inte var någon fara alls eftersom jag hade normalt BMI från början.

2014-05-09 | 21:09:25
Anna säger:

Hej! Hittade din blogg då jag googlade missfall eftersom jag själv just håller på att genomgå ett i v 10, trots att vi förra veckan såg bebisens hjärtslag på ultraljudsbilden. Känns bara så himla bra att hitta dina berättelser, tankar nedskrivna, det är stöd och hopp för mig nu. Och dessutom att du nu är i vecka 32, så himla underbart! Stort grattis och ett varmt tack för att du är då öppen i din blogg! Kram

Svar: Jag beklagar situationen du går igenom just nu. :( Så hemskt. Och tack för din fina kommentar! Betyder så himla mycket! Kram!
Snutten

2014-05-10 | 09:23:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback