Blondie might be right...

Genom tiderna har ett av mina främsta irritationsobjekt varit Isabella "Blondinbella" Löwengrip. Orsaken har varit en blandning av hennes fullständigt korkade åsikter och rösten hon använder för att uttrycka dem. Tyvärr måste jag erkänna att jag ibland lite på "förhand" ansett att hennes åsikter är av det korkade slaget. Ett exempel är när hon ansåg att inställningen är i direkt koppling med hur bra/lätt förlossning man får. 
 
Jag bet mig i tungan i den stunden. Jag tänkte på en vän som kämpade och kämpade för att ta sig igenom sin vaginala drömförlossning. Men huvudet på bebis fastnade. Om hon bara hade haft en rätt inställning, alltså... Det slutade med akut kejsarsnitt. Då jag satt där och läste om Blondinbellas fantastiska inställning som var vägen till hennes fantastiska förlossning kunde jag inte låta bli att önska att det gått lite sämre för henne. Så elakt av mig.
 
För ett par dagar sedan studerade jag färdigt ett kapitel om hormoner just under förlossningsskedet. Paleocortex är den primitiva delen av hjärnan som reglerar hormonsystemet. Fysiologiska reaktioner och det instinktiva beteende hos människan utgörs alltså av paleocortex. MEN paleocortex kontrolleras också av neocortex som står för ungefär det motsatta. Och neocortex är starkt utvecklat hos människan. Denna del står för människans rationella tänkande, bland annat kan den "komma i vägen" just under fôrlossningsprocessen. 
 
Neocortex stimuleras på olika sätt... Som naturligtvis borde undvikas under förlossningen. 
Kyla, bländande ljus, hunger, "åskådare", för mycket frågeställande, och hör och häpna... ANGEST... Alla dessa grejer kan försvåra förlossningsprocessen. 
 
Går man däremot in i förlossningsprocessen med ett lugn och en avslappningsmetod och (nu gör det ont att skriva detta, men...) en inställning om att man klarar detta kan det vara till stor hjälp. Det stimulerar paleocortex och utsläpp av de "rätta" hormonerna. Hormonerna i sin tur gör att man får effektivare sammandragningar, vilket leder till en snabbare förlossning. 
 
Så... jag måste tyvärr erkänna att Blondie hade lite rätt i det hon sa...
 
Jag är i alla fall glad att jag läst detta kapitel innan min förlossning. Det har varit till stor hjälp. Det känns inte ett dugg naturligt eller "normalt" att jag ska pressa ut en unge. Men jag litar på att min instinktiva reaktion kickar in. Och gör den inte det vet jag i alla fall hur jag skulle kunna stimulera den. 
 

Kommentarer
Anonym säger:

Väldigt intressant, tack för att du delade med dig av den infon :)

Jobbigt när irriterande människor har rätt =p

Svar: Ingen fara! Hade gärna velat gå in i mer detalj, men trodde inte det skulle vara så intressant.
Snutten

2014-05-19 | 09:48:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback