Diabetes?

Min läkare ringde nyss för att meddela att min sockernivå var alldeles på gränsen på 2 av de 4 testen, och att jag borde ta mig till en dietist. Det suger, för jag känner mig så misslyckad. Har i alla fall bokat tid hos läkare på fredag. Det blir nog bra om jag får en plan om hur jag ska lägga om kosten. Slopade läsken direkt efter det första glukostestet, men vad mer jag kan göra för att göra det bättre vet jag faktiskt inte. Men det kanske bara är jag som tror att jag äter nyttigt. 
 
Vill att bebisen ska må bra. Han ligger och sparkar och leker i magen just nu. Vill ju bara det bästa för finaste bebis... Känner liksom att jag sviker honom. Vet att problemet egentligen är att bebisen kommer bli tyngre om sockret inte kontrolleras. Men jag vill ju kunna föda naturligt. AAaahhh, jättejobbig insikt...

Kommentarer
sara säger:

Vad tråkigt! Men det kommet bli bra om du träffar dietist och får v hjälp med att lägga om kosten, kanske inte alls behöver vara mycket! .
Krsm

2014-04-22 | 10:35:38
Anonym säger:

Har följt dig länge nu och känner att jag måste dela med mig lite. Jag själv har två barn och har haft graviditetsdiabetes båda graviditeterna.
Första gången upptäcktes det inte att jag hade diabetes och ut kom en bjässe på 4640gram 4 dagar före beräknat. Det gick toppen att föda fram honom trots hans storlek och förlossningen var en riktig drömförlossning, så ett stort barn behöver verkligen inte betyda att förlossningen blir värre :)
Andra graviditeten gjorde vi glukosbelastning (gjordes aldrig första graviditeten då det inte är rutin här) och det visade sig, som vi alla redan förstått, att jag hade graviditetsdiabetes.
Jag fick träffa en dietist och det var där och då som jag förstod hur fruktansvärt dålig mat vi faktiskt åt. Jag tänkte att vi åt helt vanlig husmanskost, visst lite godis och läsk ibland men inget som borde vara av betydelse.

När jag träffade dietisten förklarade hon mycket om olika frukter och grönsaker, bröd, läsk osv. Banan till exempel, innehåller mycket socker. Det är inte dåligt att äta banan, men man kanske inte ska äta tre bananer om dagen, utan en banan, ett äpple och en apelsin istället. Vindruvor rådde de mig att inte äta alls, mycket socker!!

Bröd kan du äta allt som är nyckelhålsmärkt (finns jättegoda bröd som är goda trots nyckelhålet). Sen skulle man även kolla på baksidan av brödförpackningen, brödet ska helst innehålla mer gram fiber än antalet gram socker. Även andra saker som är nyckelhålsmärkta kan du äta, grejen med nyckelhål är att de får Max innehålla 5 gram socker.

Lightläsk och lightsaft är helt tillåtet och påverkar inte alls ditt blodsocker.

När du äter mat ska du äta mer grönsaker än kolhydrater, jag åt exempelvis en dl ris om vi åt ris, två små potatisar eller en dl pasta.
Något du bör undvika är potatismos och couscous, de är redan så pass mosat att kroppen inte behöver bryta ned det själv och alla kolhydrater går direkt ut och tas upp i blodet. Bra pasta är sådan som kokas längre än 7 minuter.
En annan viktig sak är att äta mellanmål! Det hjälper ditt blodsocker att hålla en jämn nivå under hela dagen.

Såhär åt jag ungefär:

Frukost
En eller två nyckelhålsmärkta mackor med kokt ägg (ägg höjer inte blodsockret)
Eller Turkisk yoghurt med lite hallon
Eller havregrynsgröt med lågkalori-lingonsylt
Drack kaffe eller te till. Mjölkprodukter ska du hålla dig till Max 5dl/dag.

Mellanmål
En knäckemacka med något gott pålägg
Eller en frukt

Lunch
Havregrynsgröt
Eller omelett med grönsaker
Eller rester från gårdagens middag men då en mindre portion

Mellanmål
Knäckemacka med pålägg
Eller en frukt

Kvällsmat
Helt vanlig mat men mindre pasta/ris/potatis, mer grönsaker och så kött.
Testade en gång att äta på Max, det höjde blodsockret rejält, vilket inte en hamburgare hemma gjorde? Konstigt men sant.

Kvällsmål, åt jag inte alltid men isåfall lite frukt eller en bit gurka. Eller någon morot eller te och knäckemacka :)

Hoppas du orkar läsa allt detta, vet att man står som ett frågetecken när man får beskedet att man har graviditetsdiabetes..
Jag unnade mig dessutom lite mörk choklad på helgkvällarna. Choklad är fett, fettet hjälper till så att sockret inte tas upp lika snabbt! :)

Andra förlossningen kom en tjej ut som endast vägde 3210gram så det hjälpte att få ordning på diabetesen för att hon skulle vara mindre!
Lycka till nu!

Svar: Först och främst, tack så OTROLIGT mycket för din långa, lugnande kommentar! Det betyder otroligt mycket, och fick mig faktiskt att inse att det inte är det hemskaste i världen. Det är skönt att ha ett exempel på hur kosten kan se ut, och jag ska verkligen ta till mig dina underbara råd! Tack så jättemycket!
Snutten

2014-04-22 | 10:59:31
Bloggadress: http://oktoberbebis.blogg.se
Anonym säger:

Kan även tillägga att jag trodde att jag skulle gå upp i vikt av all denna mat och alla dessa mellanmål, men jag gick endast upp två kilo på hela graviditeten, och nu en månad efter väger jag femton kilo mindre än vad jag gjorde när jag blev gravid :)

Svar: Så himla duktigt!
Snutten

2014-04-22 | 11:03:24
Bloggadress: http://oktoberbebis.blogg.se
AMANDA säger:

Vad tråkigt! Jag fick diabetes med zackarias. Blä va jobbigt det var...fick mig en chock när de skicka mig till dietist och jag fick ta 7 stick i fingret varje dag. Följ dietistens råd så kanske du slipper en graviditetsdiabetes! Om du undrar något är det bara att fråga :)

Svar: Tack! Det ska jag verkligen göra! Kram!
Snutten

2014-04-22 | 17:41:05
Bloggadress: http://mammatillz.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback