Dålig första upplevelse

Jag var hos gyn i morse. På telefonen bad jag specifikt om en kvinnlig gynekolog. Det är enbart för min egen komfort. Det känns naturligare att en kvinna ska vara där nere och kolla och hjälpa en annan kvinna igenom denna process. 
 
Så kom jag gick dit och en manlig gynekolog uppenbarar sig. Jag blir lite ställd men följer med honom in. Vi pratar lite och sedan vill han ta cancerprover på livmodern och så. Då säger jag att det är helt OK, men att jag skulle vara mer avslappnad med en kvinnlig gynekolog. Situationen gick från trevlig till iskall. Han ställer sig upp och går mot dörren. "Detta är Belgien! Här gör vi inte skillnad på könen! Jag är minsann lika kapabel som mina kvinnliga kollegor!" Jag svarade att jag inte hade några tvivel på det överhuvudtaget. Att det bara är en fråga om komfort och det är ingen big deal egentligen. Jag bara frågar om det alternativet finns. "Ja, det alternativet finns! Men då får ni vänta 6 veckor!" Fick en obehaglig känsla av den här mannen. Han blev så hotfull - typ "ta av dig kläderna och bli undersökt eller vänta 6 veckor". Jag blir så ställd och förvånad av hans reaktion. Då avslutar han med: "Jag har fler patienter som väntar... så ta och välj." 
 

Jag kände mig inte alls bekväm med situationen, trots att jag var nyfiken på hur det var med bebis. Blev så illa till mods att jag ställde mig upp, tackade och sa adjö. Mådde så dåligt på väg ut, men nu känner jag att det var rätt beslut. Hade han sagt att han förstår mig och att det går bra att byta hade jag nog låtit mig undersökas av honom. Det hade inte varit konstigt att bli undersökt av någon som var trevlig Men usch. 
 
Besviken blev jag... Kanske var det pga mitt utseende och det faktum att jag pratar knackig flamländska som han kände att det var viktigt att göra det tydligt hur det går till i Belgien. Blir ledsen. Jag har dock bokat ny tid, 16.45 på en privat klinik. Dyrare, men antagligen mycket bättre. 

Kommentarer
Lin säger:

Nej, men för i HELVETE! Så får det INTE gå till!! Ska han kalla sig läkare??! Usch, vad upprörd jag blev. Speciellt när du befinner dig i den situationen du gör, och då ska ändå INGEN kvinna behöva ta sån skit!
Imponerad av dig att du agerade som du gjorde, även om du kanske skulle ha ställt till med en scen innan du lämnade avdelningen... ;) Skämt åsido, tråkigt att läsa att du blev bemött så och bra gjort att du gick!
Personligen så har jag oxå skickat ut en manlig gynekolog ur rummet, och det var inga problem. I två fall har jag blivit undersökt av en manlig gynekolog, och det var vid akuta situationer men jag måste säga att det faktiskt känns konstigt att ha en man som tittar på mina väldigt kvinnliga kroppsdelar (såvida det inte är A då...hehe).
Hoppas tiden går fort för dig fram till kl.16.45... Håll oss underrättade! Kram!

Svar: TACK! Jag kände mig "dålig", och elak ett tag. Men inser att jag har mer rätt än vad han har. Han var verkligen otrevlig. Jag önskar att jag ställt till en scen eller snäst ifrån åtminstone, men jag är alldeles för snäll! :)
Hade jag vetat om DIN historia kanske jag kunde berättat för HONOM hur det gick till i Sverige. Där man inte behöver ta ens patients önskemål så personligt.
Snutten

2013-04-09 | 12:05:36
Bloggadress: http://babybake.blogg.se/
Alexandra säger:

Jag tycker som Lin! hur duktiga dom än är så skulle jag känna obehag av att ha en okänd man mellan benen som rotar runt där, tycker det är nog jobbigt att det är en kvinna ju. Män kan hålla sig till män! kvinnor till kvinnor,, när det gäller privata saker som dessa!

Jag hoppas att allt är bra med bäbisen där inne!
:)

Svar: Jag håller faktiskt med dig! Men det är jättebra för de kvinnor som inte tycker att det spelar någon roll. Men som läkare kanske man ska ta och prioritera sin patients önskemål.
Snutten

2013-04-09 | 14:24:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback