Jag känner mig dum.

Knarkar gravidbloggar och gravidforum för stunden. Det finns så mycket bra information och man kan träffa likasinnade personer i samma situation. Alla diskuterar hejvilt, en finfin stämning, känslorna är likadana - och sedan hittar denna fråga fram: "Jag är 32, hur gammal är du?
 
Jag känner mig motvillig till att svara. Jag är rädd för att folk ska döma mig och tycka att jag är alldeles för ung för att skaffa barn. För att ens tänka barn. Jag förstår dem. Men jag, bättre än någon annan, vet hur JAG känner och vad som passar mig.
 
Vad jag har förstått ska tjejer i 20-årsåldern festa, gå ut på krogen, hänga med vännerna, resa, leva livet etc. Det kanske oftast är så också. Att just den tidpunkten inte är rätt för barn. Man väntar till man är 30+, då man gjort och sett det mesta och sedan börjar skaffa barn och familj. Den som vill göra så gör naturligtvis så. 
 
Sedan finns det 20-åriga tjejer som inte dricker alkohol överhuvudtaget, inte festar eller går ut på krogen. Man hänger med vännerna när man har tid och man reser när det passar. Kanske är de få men de finns! Jag finns! 
 
Jag känner att jag vill vara en ung mamma. En mamma som vid fyrtioårsåldern kan njuta av livet med sina vuxna barn. Kunna vara färdig med de där familjiga sakerna och bara ta det lugnt. 
 
Vad jag vill säga är att man får göra det man tycker passar en. Det som känns bra. Grejen är att 30+ är tydligen den "perfekta åldern", medan yngre än så inte alls är redo. Så jag känner att jag antagit denna försvarsposition. 
 
Vi har ett hus, vi har fast inkomst och ett stabilt förhållande sedan fem år tillbaka. Ska man låta bli bara för att man är ung? Speciellt när själen längtar till ett barn. 

Kommentarer
Linda säger:

I de bloggar och forum jag har läst är de flesta yngre än mig (jag är 26) för jag har känt mig gammal. Tycker att det är ganska accepterat i dag att skaffa barn när man själv vill. Jag har väntar efrersom jag har pluggat i 4 år. Annars skulle vi nog ha skaffat när jag var 23 eller nåt.

Svar: Oftast tycker jag det är mycket kommentarer i min omgivning vad gäller detta, men skönt att du slipper!
Snutten

2012-08-27 | 06:33:44
Bloggadress: http://babydrom.blogg.se
Laura säger:

Hej! Vilken mysig blogg du har! Jag ville kommentera detta inlägget eftersom jag känner igen mig lite i det du skriver. Är själv en tjej på 22 och har eller har aldrig haft ett intresse av att festa och dricka. Är i princip nykteriskt men haha egentligen inte. Känner inte att jag behöver dricka bara - ibland dricker jag för att slippa köra, för tydligen innebär det att man MÅSTE köra för att man inte dricker ;)

I alla fall, trillade in på din blogg efter att jag hade/har en period av skengraviditet ;) Egentligen VET jag att det är HELT omöjligt för mig att vara gravid då killen hade kondom och jag har inga symptom. Har också tagit två test som båda var negativa så vet att jag inte är gravid men ändå önskar jag ;) fast det skulle vara illa eftersom jag också pluggar och är singel. Bor dessutom hemma för tillfället, så det är väl lika bra - men har ALLTID velat ha barn :)

Ville bara säga det ^^

Svar: Tack så mycket för din rara kommentar! :)Jag hoppas att din önskan om barn går igenom när du väl är redo! Förstår att det kan vara jobbigt när man är redo på ett emotionellt plan men inte finansiellt osv.. Kram!
Snutten

2012-10-22 | 18:29:07
Laura säger:

Dessvärre är det ju så att jag egentligen inte hade haft något emot att bli gravid nu oavsett min ekonomi, men problemet ligger i att jag inte har något partner att bli gravid med ^^ Håller tummarna för dig i framtiden, har nu läst mig igenom alla dina inlägg och följer dig flitigt på bloglovin ;)

Svar: Du får haffa någon snart ;) Vad roligt att du tycker om min blogg, vad glad jag blir! :D
Snutten

2012-10-23 | 16:18:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback