Bebiskläderna

Godmorgon! Allt väl? Jag är väl lite trött och sömnig, men idag kommer bästis hit igen så det var bara att kliva upp. Jag fick en förfrågan om att skriva lite om hur mycket kläder jag hade och i vilka storlekar. Så i morse fotograferade jag alla kläder. Jag tycker att det var skitsvårt att veta hur många man "skulle" köpa. Jag har bara köpt det jag tyckt var lagom. Och det jag tror skulle räcka. Nu vet jag inte hur andra har gjort eller hur mycket man SKA ha. Jag har dock känslan av att de flesta köper allt för mycket och att mycket inte kommer till användning. Men när jag packade upp det jag tagit med från Belgien utbrast mamma: "MEN GUUUUUD så mycket litet! Han kommer växa ur det där på TVA veckor! Om han ens kommer in i dem!" Blev lite orolig. Mest för att jag inte vill föda ut ett megabarn. Men jag tror att mamsen överdrev en smula. 
 
Storlek 50
4 bodys och 1 byxa
Dessa packas ner i BB-väskan. 
 
Storlek 56
2 bodys, 1 pyjamas.
Har även 2 byxor i denna storlek. 
Glömde fota! 
 
 Står ingen storlek på dem, men det är typ 58/60. 
 
Storlek 62
4 stycken i denna storlek. 

Lite annat nödvändigt. 
Handukar, tvättlappar, baby -schampoo, -olja och -lotion. 
 
Jag får återkomma med ett inlägg om hur mycket jag egentligen hade behövt eller något. Om det var något jag saknade eller om något var överflödigt. Jag tänker att jag alltid kan svänga förbi ett köpcenter om det blir panik med kläder. Jag har två bodys kvar i Belgien i storlek 62, tror jag. Tog inte med mig dem för att han ändå inte kommer hinna växa sig så stor. 
 
Men vad tycker ni? Lite feedback? För mycket/lite? Eller tycker ni som jag; att det är alldeles lagom? ^^

Kommentarer
Sara säger:

Jag skulle nog säga för lite i strl 56. Men det ör otroligt svårt med kläder. Får man ett kräkbarn som envisas med att spy ner sig efter varje amning går det ju år x antal bodys per dag och vill man inte tvätta ihjäl sig så behövs fler...

När Isabelle föddes var det så varmt så använde knappt kläder till henne alls, så det minsta växte hon ju ur utan att det blev använt.

Sen får du räkna med att det trillar in en del presenter i form av kläder om ni önskat det! :-)

2014-06-23 | 11:15:03
Bloggadress: http://enmagetill.blogg.se/
ninni säger:

Haha om din mamma tycker du har mycket så skulle hon få panik om hon såg vår garderob! :) jag vet att vi har lite väl mycket. Men kan ju inte låta bli! De är ju så sött! Har ca 8 bodys i stlk 50, 8 i stlk 56, 6 par byxor/leggins i samma storlekar och även 4 pyjamaser i varje. Sen på det så har vi någon klänning och jumpsuit :p vi har tvättmaskin hemma. Men tänker att de är inte heller tvätta man vill göra hela tiden i början. Sen kommer man få sina favoriter såklart och allt kommer kanske inte bli använt! :)

2014-06-23 | 11:35:54
Anna-Maria säger:

Min spontana tanke är för lite i minsta storlekarna. Händer det en kiss/bajsolycka så vips så har bebben inga byxor :) o pyjamaser i 50? Vad jag har fått höra av andra behövs pyjamaser och bodys mest men även några ombyten av byxor. Du känner självklart själv vad som är lagom och alla tänker vi olika :) jag köper aaaaalltid för mycket! Dyrt och dumt ;P
Lycka till med allt!

2014-06-23 | 12:52:06
Sofie säger:

Vår dotter är tre månader och har fortfarande storlek 56, så jag skulle säga på tok för lite i storlek 56 :) men det går ju att köpa när bebisen är ute också, det är nästan roligare att handla då, tycker jag iallafall.
Svårt när man inte vet hur stora de är.. min son kom ut och vägde 4640 gram och var 56 lång, så han hade storlek 56 på en gång och växte snart i 62.
Min dotter vägde 3210 gram och var 50cm lång, hon hade storlek 50 till hon var lite över en månad gammal och har som sagt fortfarande kläder i storlek 56 och de sitter bra!

2014-06-23 | 13:35:31
Bloggadress: http://oktoberbebis.blogg.se
martina säger:

min dotter kom i april & var 48 cm & vägde 3440, hon drunknade i allt, storlek 50 var alldeles för stort. Nu är hon två månader & två veckor & har fortfarande 56, men köper nya kläder i storlek 62 :)

Det beror ju på hur varmt det kommer bli hur mycket kläder man behöver ha.

Någontíng som jag önskat att jag hade köpt mer, är "dresser" som man slipper dra över huvudet utan knäpper fram, för det vill man verkligen inte krångla med den första tiden.

Sen kanske någon kofta/tröja men knappar fram som man kan sätta på om det blir kallt.

Men alltså FILTAR av alla dess slag, det är så mycket smidigare att ha "lite" kläder på & ist en extra filt att ta av eller lägga på!

Har du köpt någon vagn ? :)

Lycka till med allt, kram!

2014-06-23 | 13:44:53
Inger säger:

Jag tycker du är smart som inte handlat för mycket. Min dotter hoppade över storlek 50, medans min son hade det ett bra tag. Är ju som någon ovanstående säger, det är både roligare och smartare att köpa kläder efter bebis kommit. Fast två byxor i 50 borde du ha :) if det blir ett spy eller bajs kalas!


Själv har jag nu på tok för mycket kläder i alla storlekar, eftersom att jag sparat det mesta från William och Lykke. Samt att vi inte vet vad det blir för kön denna gången. Så är väl kanske bra att ha kvar :)

2014-06-23 | 15:24:32
Jennie säger:

Hilmer vägde 3520g och var 51 cm när han föddes. 56 var väldigt stort på honom och vi fick köpa lite extra bodys i stl 50. Han kan fortfarande ha stl 50 (3740g och 53cm) nu efter 3 veckor. Vi hade 6 pyjamaser och fick köpa till 4 st då vår lille kille kräks en del.
Du behöver dock inte mer nu innan utan det kan du köpa sen och dessutom får man massor i stl 56 😄!

2014-06-23 | 15:54:33
Bloggadress: http://lillapyret.se
Laura säger:

För BB-väskan skulle jag säga näst intill för mycket ;) har inga barn men jobbar på BB och min erfarenhet säger att många tar med sig för mycket. Vi på det sjukhuset jag jobbar på förespråkar hudnära vård, dvs att mamma eller pappa har barnet nära sig hud mot hud i princip dygnet runt. Det är så bra för bebisen! Den får jämnare temperaturreglering, bättre blodsocker, amningen stöttas då det underlättar utdrivning m.m. Dessutom finns det kläder på avdelningen. Här brukar vi säga att man kan ta med sig ett par kanske 2 för hemresan :D men alla gör precis som de själva vill och det som känns bäst för dem såklart :)

Svar: Okej, intressant att se saker från ditt perspektiv. Jag tror nog att jag tar med mig för säkerhetsskull, ifall vi måste stanna en längre tid. Kram!
Snutten

2014-06-23 | 19:11:52
klara-mamma till Hanna säger:

Hanna vägde 3100g och var 49cm när hon föddes och hon hade stl 50 väldigt länge(ca4-5veckor) och stl 56 väldigt kort tid (Ca 2-3veckor)!
Har man tvättmaskin i lägenheten/huset räcker det med 4 uppsättningar av allt men har man inte det kan det behövas typ 10 uppsättningar av allt. Vissa dagar kan man behöva byta kläder 2-3ggr beroende på om man får en kräksbebis eller inte. Vissa bebisar kräks en större mängd efter VARJE måltid alltså typ var 3:e timme medans andra som min Hanna tex bara kräks pyttelite så det precis rinner ut i mungipan efter varje måltid. Sen filtar är bra att ha speciellt nu när det är sommar då bebisen oftast ligger i bara blöja och bara ha en tunn filt att täcka över lite. och sen skönt att täcka över dig själv om du ska amma.
Här är en del av min inköpslista när jag väntade Hanna :)

Sova gott:
Säng
Spjälskydd
Madrass
Täcke
Kudde
Lakan 4st
Plastad frotté 2st
Leksaksmobil
Babyvakt


Sköta om:
Skötbädd
Skötväska
Våtservetter
Tvättlappar i frotté
Engångstvättlappar
Blöjor
Sophink

Bada:
Badhjälp
Babyolja
Badhandduk


Äta+mata:
Bröstpump
Amningskupor
Haklapp
Dregglisar
Amningskudde
Nappflaska
Ersättning

Åka vagn:
Vagn
Kudde
Åkpåse
Plastad frotté
Mobilleksak
Reflex
Regnskydd
Myggnät


Apotek:
Kräm till röd rumpa
Alvedon
Nagelsax
Bröstsalva


Övrigt:
Babysitter
Nappar
Napphållare
Bärsele


BasKläder 50-56
10 bodies
10 byxor
6par strumpor
4st pyjamasar
2 koftor

Svar: TACK! Vilken bra lista! Kram!
Snutten

2014-06-23 | 20:57:43
Bloggadress: http://kmv.blogg.se
Sussi säger:

Åh, så svårt det är med kläder! Det går liksom inte att veta i förväg :P Jag vet att det är supersvårt men det är nog bara att avvakta lite och se innan man köper på sig för mycket kläder.

Jag väntade mig en normalstor bebis på ca 3,5 kg(och det hade man ju även beräknat på tillväxtultraljudet) men fick en mini som inte ens kunde ha storlek 50 =)

2014-06-24 | 05:58:24
Bloggadress: http://www.tussilulls.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback