Gårdagen

Igår nådde jag botten känslomässigt. Vi gör om typ hela huset, så jag tänkte att vi kunde åka till Ikea och köpa lite grejer. Kanske inspireras och skapa en idé om hur vi ville ha de olika rummen. Vad hände? Jo... jag har aldrig sett så många småbarn, bebisar och gravida kvinnor samlade på ett och samma ställe. Det blev alldeles for jobbigt. Jag tror att jag slutade räkna barnvagnar när jag nått typ femtio. Dagens råd: åk inte till Ikea 10 dagar efter ett missfall. Tro mig.
 
Sanningen är att jag aldrig brytt mig om detta särskilt mycket förut?. Jag blir glad av andra människor lycka, men igår var det jobbigt istället. Speciellt när jag stod i ett av "barnrummen" på show-room. Alla som var där inne var väldigt gravida. Och jag kände att det inte var min plats att stå i samma rum som dem. De hade ju en anledning att vara där. Det hade inte jag. När R och jag sedan satte oss ner för att fika slank frågan ur mig... "Tror du att vi någonsin kommer få barn?" Hur jag resonerade? Fan vet jag. R blev ledsen. Mest besviken, tror jag. Han tyckte att jag tänkte väldigt negativt. Jag försökte förklara hur jag kände, hur jag resonerade. 
 
Vi gifte oss för 2 år och 9 månader sedan. Jag hade kopparspiral under de första tre månaderna. Efter det har vi kört på säkra dagar... Vilket sägs vara en väldigt osäker metod. Vi blev aldrig gravida. Jag blev gravid efter 7 månaders aktivt försökande. Och det blev ett missfall. Kanske är det så att jag aldrig kan bära ett barn. Att jag är en av de kvinnor som bara får återkommande missfall. KANSKE är det bara så att R och jag inte är ett bra par genetiskt sett. Det har ju hänt tidigare. Kanske måste vi separera för att R absolut vill ha biologiska barn. 
 
Men hur ska jag berätta allt detta för R...? Att dessa tankar finns inom mig? Den enda frågan jag ställde var om vi någonsin skulle få barn, och han blev så ledsen för det. Att förklara de här tankarna är nästintill omöjligt. När R inte förstod hade jag så nära till tårar. Jag satt på Ikea och grät till slut. Tyst så klart och med en klump i halsen. Det var några som såg mig. Kändes sjukt jobbigt. Men allt jag ville var att R skulle hålla om mig och säga: "Det är klart vi får barn! Vi har ju inte försökt så länge, och du vet ju hur vanligt det är med missfall! Allt ordnar sig!"
 

Men han förstod inte där och då... Och han höll inte om mig, och jag kände mig såå ensam. 

Kommentarer
Rebecca säger:

Jag har många kompisar som försökt längt, blivit gravida, fått missfall, blivit gravida igen och nu har en fullt frisk unge hos sig ;) Så det är inte kört! I vår föräldragrupp var det 2 av 10 par som aldrig fått missfall, alla andra hade det och nu har alla en liten hos sig. Jag ska inte säga att jag förstår hur du känner men jag kan förstå längtan och tankarna. Det tog ett år innan vi blev gravida med vår prins och tankarna gick detsamma som hos dig: tänk om vi inte kan när vi så gärna vill. Allt jag kunde göra var att leva på hoppet för det är det sista som sviker en. Jag tror på er!
Kram på dig!

Ps: tänkte kommentera förra inlägget också men gör det här istället, vilka fantastiskt vackra ögon du har!!

Svar: Tack så mycket! Din kommentar ger mig hopp, något som försvinner när man ältar och oroar sig. Måste ta och se på det stora hela. Kram på dig!
Snutten

2013-04-28 | 19:22:33
jennie säger:

TRE missfal inom loppet av 9 mån hade jag innan vi fick vår dotter. tog til´slut hjälp av blodförtunnande och progesteron och då gick det!

Svar: Grattis till dottern! Men tre missfall?! Jag förstår inte hur du tog dig igenom det här! Känner mig lite dum som klagar över min situation...
Snutten

2013-04-28 | 20:57:32
Bloggadress: http://langtanefterenliten.blogg.se
Lin säger:

Eftersom tjejerna här ovan peppar med lyckliga historier så stämmer jag in på samma spår: du vet kanske min historia, men vi blev gravida efter 1 år och 5 månader, fick missfall och blev gravida igen efter 7 månader och nu är det bara 8 v kvar till beräknad födsel! Det kommer gå för er med!! (men det är okej att tvivla och vara ledsen ibland, bara du hämtar dig mellan varven!) och kanske hade det varit bra att blotta dina känslor och tankar helt för R? KRAM!

Svar: Jag borde verkligen sitta ner och prata ut med honom... kände bara inte att det var rätt tillfälle inne på Ikea. Men jag SKA! Jag blir så glad av att höra era peppande historier och jag blir verkligen glad att det gått så bra för dig! :) Kram!
Snutten

2013-04-28 | 22:51:43
Mandy säger:

Jag håller fast vid att jag faktiskt inte tror att det finns något jag kan säga för att få dig att må bättre. Jag tror man behöver bearbeta det själv på sitt eget sätt. Jag tror det är viktigt att tillåta sig själv att sörja och vara ledsen. Om jag var du skulle jag förklara för R vad du behöver från honom när du är ledsen så att ni undviker att hamna i den här situationen igen. Försök att ta hjälp av varandra och stötta varandra genom det. Det är helt naturliga och förståeliga känslor nu har. Jag är helt övertygad om att det kommer att gå bra till slut men som sagt är det inte alls konstigt om du behöver tid att läka innan ni försöker igen. Det tror jag bara är hälsosamt! Lycka till med allt nu<3

Svar: Ja, jag börjar förstå det mer och mer nu... att det liksom kommer att ta mer tid än en vecka att bearbeta det som hänt. Ska försöka tala med R om det här, men det är inte så lätt... :(
Snutten

2013-04-29 | 13:54:38
Bloggadress: http://mandyinmakeup.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback